Κυριακή 13 Μαρτίου 2011

Δημοτικό Σχολείο Αμπελοκήπων Καστοριάς:Προβληματισμοί-Κατάργηση?

Δημοτικό Σχολείο Αμπελοκήπων Καστοριάς:
Προβληματισμοί και αναστάστωση από πιθανότητα κατάργησης

**Στο τέλος του άρθρου δείτε συμπληρωματικό Σχόλιο 20.3.2011** καθώς και Σχόλιο-Επιστολή μας στην Ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας.
Το Δημοτικό Σχολείο του χωριού έχει γύρω στους 30 μαθητές, αριθμός που δικαιολογεί την λειτουργία του ως 3θέσιου.Υπάρχουν βέβαια και άλλα 10-12 παιδιά που λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων πηγαίνουν Καστοριά και Αργος.
         Κάθε χρόνο επανεξετάζεται το ζήτημα συγχώνευσης σχολικών μονάδων ,όπου ο αριθμός των μαθητών είναι πολύ μικρός.Στην Μηλίτσα πχ το σχολείο έχει κλείσει τα τελευταία χρόνια ελλείψει μαθητών ,στο Γέρμα ακούμε ότι υπάρχουν 10-12 παιδιά(?) και ανακύπτει ζήτημα κατάργησης του Σχολείου και συγχώνευσης με Κωσταράζι και Βογατσικό,(φυσικά και Μηλίτσα-Γέρμα) με δημιουργία ενός 6θέσιου Δημοτικού, με χρήση του υπάρχοντος παλιού Δημοτικού, αλλά επειδή δεν επαρκεί, να χρησιμοποιηθεί και το κτίριο του Γυμνασίου, που λέγεται ότι θα καταργηθεί και θα συγχωνευθεί στο Βογατσικό.Μιλούμε βέβαια για δύο παλιά κτίρια, σε χωριστά προαύλεια που δεν ενοποιούνται.Δεν έχει εξετασθεί φαίνεται η χρήση του νέου Δημοτικού Αμπελοκήπων  που με μικρές εσωτερικές ελαφρές επεμβάσεις θα μπορούσε ίσως να καλύψει τις ανάγκες ενός 6 θέσιου,αν το Νηπιαγωγείο επανέλθει στο αρχικό του κτίριο,στο ίδιο προαύλειο,με μικρή μόνο συντήρηση.
   Τα Δημοτικά Σχολεία είναι για χρόνια δεμένα με την μικροκλίμακα της γειτονιάς,όπου τα παιδιά πάνε και γυρίζουν σπίτι τους με τα πόδια,είτε μόνα τους είτε με τους γονείς και παππούδες.Οι κάτοικοι έχουν συναισθηματικό δεσμό με το Σχολείο .Πως να δεχθούν κατάργηση Σχολείου σήμερα όταν ακόμη και επί Τουρκοκρατίας λειτουργούσε «Ελληνική Σχολή Σδράλτσης»?Βέβαια οι καιροί έχουν αλλάξει.Τότε στόχος ήταν  η γνώση ελληνικής γραφής και ανάγνωσης.Τώρα, οι απαιτήσεις θέλουν πιό οργανωμένες σχολικές μονάδες
    Από εκπαιδευτική πλευρά, τα μεγάλα σχολικά συγκροτήματα,6 θέσια, έχουν να προσφέρουν πολλά περισσότερα στα παιδιά ,όταν είναι σε επαρκείς λειτουργικά κτιριακές εγκαταστάσεις,προσφέρουν οικονομία στις λειτουργικές δαπάνες, αλλά δημιουργούν πρόβλημα μεταφοράς των μαθητών, από άποψη ασφάλειας των μικρών παιδιών,οικονομικής επιβάρυνσης του Δήμου με την Δαπάνη μεταφοράς και έντονη ανησυχία των γονέων για όλα αυτά,αφού έχουν γνώση των προβλημάτων μεταφοράς μαθητών γυμνασίων(καθυστερήσεις λεωφορείων,έλλειψη λεωφορείων όταν μαθήματα λήγουν νωρύτερα,αδυναμία επιστροφής παιδιών κλπ).
     Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Σχολείου Αμπελοκήπων,δικαίως διαμαρτύρεται και ζητά να εισακουσθεί.
    Αν η πολιτεία μπορούσε να εξαλείψει όλα τα παραπάνω αρνητικά,το ζήτημα σε πιο χωριό θα είναι το μεγάλο σχολείο θα ήταν δευτερεύον.
    Αραγε έχουν σταθμισθεί τα υπέρ και κατά κάθε λύσης?Αν ευσταθεί ότι η λειτουργική δαπάνη του Σχολείου Αμπελοκήπων είναι 14.000,00€/έτος(?) ενώ η δαπάνη μεταφοράς που θα προκύψει θα είναι 50.000,00€(?) και ότι στο Κωσταράζι μιλάμε για ένα Σχολείο διασπασμένο σε 2 κτίρια με χωριστά προαύλεια(που η Δνση Εκπαιδευσης Δυτ Μακεδονίας «νομίζει» ότι είναι σε ενιαίο χώρο!),αφού η εισήγηση της Δημοτ.Επιτροπής Παιδείας μιλούσε για κατάργηση μόνο του Σχολείου Γέρμα(της Μηλίτσας έτσι και αλλοιώς δεν λειτουργεί) φαίνεται ότι δεν έχει εξετασθεί σε βάθος το όλο ζήτημα και είναι ανάγκη να αναθεωρηθούν βιαστικές και επιφανειακές επιλογές των αρμοδίων που δεν δίνουν ουσιαστική λύση, αλλά δημιουργούν και κοινωνική και εκπαιδευτική αναστάτωση με κατάληψη, κλείσιμο σχολείων και κινήσεις διαμαρτυρίας των κατοίκων.
    Η Δντρια Επαίδευσης Δυτ.Μακεδονίας σε συνάντησή της με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, τους δήλωσε ότι το Σχολείο Κωσταραζίου είναι παλιό αλλά παραδοσιακό πέτρινο,έδειξε να μην έχει επισκεφθεί τον χώρο αφού δεν ήξερε ότι μιλάμε για 2 κτίρια σε δύο προαύλεια και όταν της το ανάφεραν, είπε θα κλείσουμε τον δρόμο(δημοτικός δρόμος) για να τα ενοποιήσουμε(!).Οπως και νάχει το ζήτημα, μιλάμε για παλιά κτίρια με απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις, που απέχουν κτιριολογικά συγκρινόμενα με το καινούργιο των Αμπελοκήπων.Μάλλον δεν έχει εξετασθεί αρμοδίως ούτε η επάρκεια ούτε η καταλληλότητα των υπαρχουσών σχολικών κτιρίων αλλά αναζητείται βεβιασμένα μια πιθανή λύση με ένα Δημοτικό Σχολείο στον τ.Ιωνα Δραγούμη σε "κεντροβαρική θέση", άρα Κωσταράζι.
    Είναι λάθος να μπαίνουν ζητήματα αντιθέσεων μεταξύ γειτονικών χωριών.Στο Κωσταράζι υπάρχει 4θ Σχολείο,και αν όντως υπήρχε εκεί ένα μεγάλο σύγχρονο  επαρκές κτιριακό συγκρότημα, θα φαίνονταν λογική μια πιθανή συγχώνευση,αν όλα τα λοιπά(μεταφορές,ασφάλεια μαθητών,δαπάνες κλπ) συνηγορούσαν σ'αυτό και μπορούσαν να αντιμετωπιστούν από τον Δήμο.
Ομως οι χειρισμοί της όλης διαδικασίας από πλευράς υπηρεσιών φαίνεται δεν ήταν και οι καλύτεροι δυνατοί και έδωσαν λαβές  σε καυστικά σχόλια και αντιδράσεις από τοπικούς φορείς.Ετσι ο συγχωριανός μας Π.Χατζής Αντιδήμαρχος Αργους Ορεστικού, μίλησε για "επίφαση δημοκρατικών διαδικασιών" αφού η 'διαβούλευση" με τις τοπικές κοινωνίες έγινε με "προαποφασισμένες" θέσεις των υπηρεσιών και  δεν ελήφθη υπόψη η άποψη του Δήμου.Ακόμη, η Διοίκηση του Συλλόγου Γονέων κ Κηδεμόνων (Πρόεδρος Ρούλα Κουτση-Δημητρίου,μαζί με την Βαγγελιώ Βασιλειάδου μέλος ΔΣ) εξέφρασε την οργισμένη αντίδραση και απόφαση για κατάληψη του Σχολείου με διακοπή των μαθημάτων επ'αόριστον.
     Εδώ που έφθασαν τα πράγματα, χρειάζεται μια νέα  συντονισμένη προσπάθεια από Σύλλογο Γονέων,Τοπική Κοινότητα,Δήμο και τους συγχωριανούς μας δάσκαλους Πανταζόπουλο Κώστα και Γιάννη(η εικόνα σλόγκαν για μή κλείσιμο σχολείου είναι από δικό του άλμπουμ στο Facebook),μέσα από τον Σύλλογο Δασκάλων,όπου ο Κώστας είναι Πρόεδρος.Ισως μπορέσουν να κάνουν συντονισμένες παρεμβάσεις για να εξασφαλισθεί η καλύτερη λύση,αφού πέρα από τα συναισθηματικά υπάρχουν παιδαγωγικά-εκπαιδευτικά,τεχνοκρατικά αλλά και οικονομικά κριτήρια και επιχειρήματα, που μάλλον δεν έχουν σταθμισθεί επαρκώς.
        -Εικόνα από την συγκέντρωση του Συλλόγου Γονέων κ Κηδεμόνων και Κατάληψης Δημοτικού Σχολείου Αμπελοκήπων ΚΛΙΚ ΕΔΩ VIDEO
        -Σχετικό ρεπορτάζ με διαμαρτυρία στην Υπηρεσία Α’βάθμιας Εκπαίδευσης Καστοριάς
δείτε εδώ από το Blog AlphaFm
         -Επίσης σχετικό Αρθρο από Εφημερίδα ΣΕΝΤΡΑ


**ΕΚΤΑΚΤΟ: Μόλις ολοκληρώναμε το άρθρο είδαμε ήδη ιστοσελίδα του Υπουργείου 13-3-11 που ανακοινώνει συγχωνεύσεις-καταργήσεις-υποβιβασμούς σχολείων για το 2011-12.

Δείτε αναλυτικά τους Πίνακες Πανελλαδικά και το σκεπτικό της Απόφασης με ΚΛΙΚ ΕΔΩ
Μεταξύ αυτών για τα  ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ Π.Ε.

-1/θ Δ.Σ. ΓΕΡΜΑ
-3/Θ Δ.Σ. ΒΟΓΑΤΣΙΚΟΥ
-3/Θ Δ.Σ. ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ
-4/Θ Δ.Σ. ΚΩΣΤΑΡΑΖΙΟΥ

 συγχωνεύονται σε:

-6/Θ Δ.Σ. ΚΩΣΤΑΡΑΖΙΟΥ

Τι να πεί κανείς?Βιασύνη?Προχειρότητα?Γιατί?

Στην ίδια απόφαση για τα ΓΥΜΝΑΣΙΑ:
Προβλέπεται συγχώνευση Κωσταραζίου στο Βογατσικό
======================================================================
**Συμπληρωματικό Σχόλιο 20/3/2011:Διαβάσαμε το Δελτίου τύπου του Υπουργείου με το οποίο ανακοινώθηκαν οι Πίνακες συγχωνεύσεων ή καταργήσεων σχολείων,ειδικά για την περιοχή Ν Καστοριάς και ειδικώτερα για τα πέριξ των Αμπελοκήπων Δημοτικά Σχολεία ,τ.Ιωνος Δραγούμη και Ορεστίδος,  αλλά μένουν οι απορίες:================================================
-Οι αρμόδιοι του Υπουργείου έχουν  επίγνωση των τοπικών συνθηκών και των προβλημάτων που δημιουργούν οι επιλογές τους?
-Οταν μιλούν για "εκπαιδευτικά κριτήρια" που οδηγούν σε "σχολεία 6 θέσια με σύγχρονες σχολικές υποδομές",έχουν απάντηση στο ερώτημα, πως αυτά εξασφαλίζονται με την κατάργηση του 3θ Δημ.Σχολείου Αμπελοκήπων, που διαθέτει ένα νέο(του '1997) Σχολικό Κτίριο, κόσμημα(βλ.φωτογραφία άνω,που θα μπορούσε να στεγάσει και 6θέσιο) και το "στίβαγμα " των μαθητών σε απαρχαιωμένα παλιά κτίρια,με ανεπαρκείς υποδομές,σε 2 θέσεις,με 2 προαύλεια?Κοπάδι πρόβατα να ήταν, δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει διασπασμένα, σε 2"'στρούγκες"!
-Η Εγκύκλιος του Υπουργείου που είχε διαβασθεί και σε Λαϊκή Συνέλευση στο Πολιστ.Κέντρο Αμπελοκήπων, δεν όριζε υποχρεωτικά την δημιουργία 1 εξαθέσιου ανά Δήμο,όπως οι υπηρεσιακοί παράγοντες την ερμήνευσαν,αλλά έδινε την δυνατότητα εξέτασης και των τοπικών συνθηκών.Οι συγχωνεύσεις εξετάζονται κάθε χρόνο.Φέτος υπό την πίεση της οικονομικής κρίσης,δόθηκε η ερμηνεία-μονόδρομος για μεγάλα σχολικά συγκροτήματα,χωρίς όμως να έχουν εξετασθεί ούτε η οικονομία ούτε τα προβλήματα υποδομών!
-Με ποιά λογική("εκπαιδευτική ή οικονομική??) πχ. το Δημοτικό Σχολείο Ασπροκκλησιάς από 3Θέσιο γίνεται 2θέσιο και παραμένει 2θέσιο και των Αμπελοκήπων που έχει μαθητές, για να είναι 3θέσιο καταργείται και συγχωνεύεται σε διπλανό χωριό του Κωσταραζίου?
-Δεν ήταν πιό λογικό να παραμείνει στους Αμπελόκηπους το 3Θέσιο(για Αμπελόκηπους,Μηλίτσα και ευρύτερη εκτος Σχεδίου περιοχή) και το 4Θέσιο του Κωσταραζίου να απορροφήσει Γέρμα,Βογατσικό σε ένα 6θέσιο?Σε ένα  δύο χρόνια,δεν θα μπορούσε να  επανεξετασθεί, άν υπάρξει αύξηση μαθητών ή μείωση και πιθανότητα συγχώνευσης?
-Ο Σύλλογος Γονέων κ Κηδεμόνων έστειλε ένα Αναλυτικό και τεκμηριωμένο Υπόμνημα σε όλους τους αρμοδίους(Επιθεωρήσεις εκπαίδευσης,Βουλευτές,Υπουργεία,ΜΜΕ).Θα το διαβάσει άραγε κανείς για να δεί την πραγματική κατάσταση ή θα αφήσουν τους κατοίκους να εξωθούνται σε θεαματικές κινήσεις διαμαρτυρίας,μην έχοντας άλλη διέξοδο, για να εισακουστούν?-* Δείτε το Υπόμνημα στην Εφημερίδα ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ με ΚΛΙΚ στις 2 ως άνω αριστερά φωτογραφίες
-Τέλος,είναι δυνατόν να μην λαμβάνεται υπόψη η ανάγκη διατήρησης της ζωής της υπαίθρου,ειδικά σε παραμεθόριους Νομούς και να αντιμετωπίζεται η συγχώνευση, όπως στα μεγάλα αστικά κέντρα, με ασκήσεις επί χάρτου?
-Η κα Υπουργός που υπήρξε και Νομάρχης Καστοριάς,έχει ενημερωθεί για τις περιπτώσεις αυτές?
-Ηταν καιρός,εν μέσω οικονομικής κρίσης,που οι κάτοικοι της υπαίθρου αντιμετωπίζουν ένα σωρό προβλήματα καθημερινής επιβίωσης,να προστεθούν και άλλα και να ανοίξουν νέα μέτωπα διαμαρτυριών?

**Το Σχόλιό μας έχει αναρτηθεί και στο Ιστολόγιο του Υπ Παιδείας 20/3/2011.-(φωτο δίπλα είναι από την Ιστοσελίδα του Υπουργείου-Θα είναι το Νέο Σχολείο καλύτερο?)
δείτε το Σχόλιο με ΚΛΙΚ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου